Niko Westelinck

docent DRUMS / DIGITALE MUZIEK

Scroll naar beneden voor een overzicht van de beschikbare lesuren.


* Bij welke groepen speel je/heb je gespeeld, of met welke groepen/artiesten heb je ooit al muzikaal samengewerkt, live en/of in de studio?

Als sessie-/livemuzikant, producer en/of remixer:

Westerling, dEUS, Tom Robinson, Marble Sounds, Marco Z, Niko, Paranoiacs, Kris Dane, Jef Mercelis, Spencer The Rover, Dirk Blanchart, Delavega, Ringel-S, Bernard Plouvier, Jan Kuijken Quartet, Julianne Deville, ...

Als songwriter: Westerling, Frank Vander Linden, Tom Robinson (UK), Stefaan Fernande, Wouter Van Belle, Serge Ramaekers, Stan Lee Cole, Brahim, Sean dHondt, Nina Babet, Ronny Mosuse, Cliff Vrancken, Jim Cole, Vivica Turrentine, Julianne Deville, Gerrit Kerremans, Jeroen Swinnen, Pieter Van Dessel, Brecht Corty, Sabien Tiels, Peter Gillis, Kathleen Aerts, Bandits, Julianne Deville, Junior Eurosong, VRT, VTM, Nickelodeon, Brandy Jingles, ... en nog wel meer bekende dingen/mensen achter de schermen die ik al dan niet bewust vergeten ben.
 

* Hoe zou je beschrijven wat muziek met je doet? Hoe belangrijk is muziek voor jou en waarom?

 

Als ik mijn dagelijkse portie creatie niet heb, loop ik onrustig en ongelukkig rond.

Muziek eet me volledig op. Maakt me gelukkig, houdt me jong. Houdt m'n geest scherp. Door muziek blijf ik bij de les, verzuur ik niet, zoals veel andere mensen van mijn generatie. Malcolm Gladwell in a nutshell: men blijft iets graag doen omdat men het goed kan, en men kan iets goed omdat men het blijft doen.

* Uit welke activiteiten bestaat jouw muziekcarrière?


Coördinatie van Noise Gate Educatie in Ternat en Vilvoorde, samen met de Trutten Filip en Mark.
Lesgeven: drum, cursussen en stages Muziekproductie
Componeren op bestelling voor tv-zenders en artiesten van divers pluimage
Sessiemuzikant (drums/backing vocals)
Filmmuziek, remixen, coachen en jureren
Producen van artiesten en songs, artistiek begeleiden
Arrangeren van andermans nummers
Feedback geven op demo's
Eigen carrière onder de naam Westerling, debuutplaat in aantocht.
Componeren en producen van radiojingles voor bekende radiozenders, en reclamespots
Weinig slapen


* Wat zijn je favoriete platen allertijden?


Deze platen gaven/geven kleur aan mijn leven, heb ik grijsgedraaid en zijn volgens mij Absolute Meesterwerken. Ik heb ze ook allemaal op vinyl, het enige medium dat er ooit toe gedaan heeft.

Serge Gainsbourg: Histoire de Melody Nelson, Vu de l'extérieur, Love on the Beat, Gainsbourg Percussions, Du jazz dans le ravin * Prefab Sprout: Steve McQueen, From Langley to Memphis * Air Moon Safari * Falco: Einzelhaft * Beach House: Bloom
* Nancy Sinatra/Lee Hazlewood: Nancy & Lee * Kate Bush: The Hounds of Love * Coctau Twins: Treasure * Agnes Obel: Philarmonics * Feist: The Reminder * Violent Femmes: Violent Femmes * Talking Heads: Stop Making Sense * Depeche Mode: Violator, Music for the Masses, Ultra, Speak & Spell * Fad Gadget: Gag * Virgin Prunes: If I Die, I Die * Amy Winehouse: Back to Black * Adèle: 21 * Bruce Springsteen: Darkness on the Edge of Town * The Cramps: Songs the Lord Taught Us, Psychedelic Jungle * Lou Reed: Berlin * Bauhaus: In the Flat Field * Morrissey: Viva Hate * Yello: You Gotta Say Yes To Another Excess, Claro Que Si * Manu Chao: Clandestino * Massive Attack: Blue Lines * Echo & The Bunnymen: Ocean Rain * Portishead: Dummy * Bob Marley: Catch A Fire * James Brown: Live at the Apollo * Nick Drake: Five Leaves Left, Pink Moon * Afghan Wigs: Gentlemen * Beastie Boys: Licenced to Ill * Robert Palmer: Pride, Looking for Clues * Tricky: Maxinquaye * Daft Punk: Homework * Jesus & Mary Chain: Darklands, Psychocandy * Front 242: Geography, Front by Front * Pixies: Doolittle, Surfer Rosa * The Stone Roses: The Stone Roses * Oasis: (What's The Story) Morning Glory * Primal Scream: Screamadelica * Tom Petty: Damn The Torpedoes * Paul Simon: One Trick Pony * Yazoo: Upstairs at Eric's * The Doors: The Doors, Strange Days * David Bowie: The Rise And Fall Of Ziggy Stardust & The Spiders From Mars, Scary Monsters * This Mortal Coil: It'll End in Tears * Beatles: Revolver, The White Album, Abbey Road, Sgt Peppers * Beach Boys: Pet Sounds * Sigur Ros: Takk... * Prince: Sign o' the Times, Parade * Tom Waits: Swordfishtrombones * Marvin Gaye: I Want You * The Smiths: The World Won't Listen, The Queen Is Dead, Hatful of Hollow * R.E.M.: Green, Automatic for the People * Joy Division: Unknown Pleasures, Closer * Björk: Vespertine, Post * The Ramones: The Ramones * Stevie Nicks: Belladonna * Fleetwood Mac: Tango in the Night * Suicide: Suicide * The Sparks: Kimono in my House * Nick Cave: The Good Son, Murder Ballads * Gorgio Moroder: From Here To Eternity * U2: The Joshua Tree, Achtung Baby * Bon Iver: To Emma, Forever Ago * Kraftwerk: Radio-Activity, Computer World, The Man-Machine

 

* Welke concerten bliezen je van je sokken?

 

Prince, St. Pietersplein, 2011
Sigur Ros, Vorst Nationaal, 2013
The Ramones: Seaside Festival, 1986
U2, Basel, 1987, The Joshua Tree tour. Voorprogramma's: The Pretenders & Lou Reed.
Depeche Mode: Strasbourg, 1988, Music for the Masses tour.
Front 242: Strasbourg, 1989 en Ku Club Ibiza, 1989
The Cramps, 1988.
à; Grumh... Basel, 1988
Dead Can Dance, Mulhouse, 1989
Pixies, Brielpoort 1990
Nick Cave, Brielpoort 1992

* Wanneer en waar heb je het muziekvirus opgelopen?
 

In de jaren 70 en 80, een paar scharniermomenten die me nog zeer helder voor de geest staan:

 

Backstage als baby bij m'n ouders, die toen optredens gaven met de revue van de Universiteit Gent, 1971 (de appel valt niet ver van de boom: mijn vader was toen componist van dienst)

Poison Ivy van The Cramps en de weirde clips, dito muziek en dierlijke uitstraling van Kate Bush in de jaren 70

De singles van Yazoo in de jaren 80: Don't Go, Nobody's Diary, Situation & Only You

Optreden U2 op het toppunt van hun kunnen in 1986 (mijn eerste stadiumconcert)


Winnen van drumwedstrijd toen ik 6 was
 

* Wie zijn je muzikale helden en waarom?

 

Immens respect voor de muzikanten die het métier tot in de vingertoppen beheersen en al decennialang meegaan, en nieuwe generaties in vervoering blijven brengen en beïnvloeden. Die hun carrière af en toe saboteren door geen doorslagjes van hun hits te blijven schrijven en zichzelf blijven heruitvinden en zeker niet de makkelijkste weg kiezen: David Bowie, Prince, Björk, Serge Gainsbourg, Beatles, Feist, Kate Bush,.... Torenhoog respect ook voor songwriters die classic songs hebben geschreven die al decennialang tot het collectieve geheugen behoren. Het lijkt simpel, maar het is aartsmoeilijk. In deze categorie: Lennon/McCartney, Serge Gainsbourg, David Bowie, Paddy McAloon (Prefab Sprout), Gotye, Marvin Gaye, Bob Dylan, Martin L. Gore (Depeche Mode), Robert Palmer, Prince, Kate Bush, Jagger/Richards, Holland/Dozier/Holland, Morrissey/Marr, Brian Wilson, The Boss, Leiber/Stoller ...

 

* Met welke muzikanten zou je een supergroep samenstellen?

 

Yoko ono: tamboerijn
David Bowie, Gotye, Björk en Martin L. Gore: backing vocals
Bez van The Happy Mondays: maracas
James Brown: Master of Ceremony
Stevie Nicks, John Lennon & Jim Morrison: leadzang
Paul McCartney: bas
Kate Bush: danspasjes & fairlight
The Edge & Jack White: gitaar
Jean-Claude Vannier & Air: strijkersarrangementen
Ringo Starr & John Densmore: drums
Prince, Daft Punk & Ray Manzarek: toetsen
Stromae: podiumkostuums
Mick Jagger: manager
Bob Marley: (good) vibes
Nick Cave: tubular bells
Brian Eno: soundscapes
Tom Waits: percussie & rochels
Serge Gainsbourg: teksten
Paddy McAloon, Lindsey Buckingham, Holland/Dozier/Holland: songs
Thomas Dolby, Gorgio Moroder & George Martin: producers
Ik zet de koffie

 

* Live, studio, of beide?

 

Live spelen kan heel cool zijn en de wisselwerking met het publiek kan soms magisch zijn, maar het is vaak frustrerend omdat het zeer tijdelijk is, vluchtig: er komt altijd een eind aan een optreden, hoe geweldig ook.

In de studio ben je echter bezig met iets permanents, de opname wordt je muzikale nalatenschap, daar ben je echt aan het creëren en heb je de volledige controle. Redelijk handig, voor perfectionisten als ik. Er is zoveel speelgoed waarmee kan gespeeld worden, er zijn zoveel mogelijkheden! De studio is mijn natuurlijke habitat, i'm a studio nerd, let's face it.

 

* Wat vind je je meest geslaagde muzikale verwezenlijking(en) tot nog toe?

 

Als enige Belg ooit: Finalist International Songwriting Competition in Nashville, het epicentrum der songschrijvers. Belangrijkste songwriting competition van de wereld, 15 500 inzendingen wereldwijd. Jury: Tom Waits, Frank Black, Jerry Lee Lewis, Chaka Khan...
Asap (Niko) m'n soloplaat in het Engels
Westerling, m'n soloplaat in het Nederlands
Leerlingen die blijven terugkomen
Mijn beste songs, vooral van m'n soloplaten

Het feit dat ik enerzijds populaire mainstreamsongs geschreven heb die heel veel mensen (jongeren) kennen en waarmee ze zijn opgegroeid (vooral kinderliedjes), maar anderzijds ook te horen ben op veel platen die door hippe muziekkenners als indiecultplaten worden beschouwd. Het ene heeft voor mij nooit het andere uitgesloten. Muziek is muziek, creëren is creëren.

Dat ik met de ziljoenen muzikanten waarmee ik ooit heb gespeeld, nog door 1 deur kan; niet evident, in een business die vooral drijft op ego.
Mijn 2 kinderen zijn muzikaal en zijn mijn beste verwezenlijkingen ooit, dus op die manier eigenlijk mijn beste muzikale verwezenlijkingen ooit:-)
 

* Welk gegeven, wat of wie kan je nog verrassen, na al die jaren in de muziek?

 

Verrassend én tot op heden onverklaarbaar: artiesten waarmee ik vroeger echt gedweept heb, die me nu totaal niets meer doen, zoals Neil Young of Jacques Brel. Of platen: Out of Time van REM vond ik vroeger een meesterwerk, nu een echte sof.

 

Verrassende evolutie: dat muziekbeleving belangrijker lijkt dat ooit (de immens populaire muziekfestivals en optredens zijn in een mum van tijd uitverkocht, en er wordt naartoe gereisd vanuit de hele wereld) maar dat de jongeren terzelfdertijd niet meer willen betalen voor songs/platen en die dan ook niet meer fysiek bezitten (ze streamen). De beleving in groep is blijkbaar veel belangrijker geworden dan het individueel ontdekken, volgen en kopen van het werk van een artiest. Vroeger ging dit hand in hand.

 

Het blijft me verbazen dat er nog mensen zijn die klagen en zagen over de 'hoge ticketprijs van concerten en festivals' maar terzelfdertijd alle muziek illegaal downloaden. Het is net door hen dat de ticketprijs de hoogte ingaat. Artiesten moeten immers van iets leven.

 

Dat wij niet meer chauvinistisch zijn: in België, een postzegel groot, wordt echt fantastische, kwaliteitsvolle, unieke muziek gemaakt, veel meer dan in andere landen (behalve uiteraard Engeland en Amerika).

 

Dat ik na een hele carrière Engelstalige muziek, plots een soloplaat in het Nederlands heb gemaakt, en dat het muziekgewijs het beste en meest persoonlijke is dat ik ooit heb gemaakt.

 

Dat er ondanks alle technologie die tegenwoordig voorhanden is en de ziljoenen perfecte voorbeeldsongs, ook nog heel veel slechte muziek wordt gemaakt. Gelukkig maar, want dat betekent dat songschrijverij veel meer is dan alleen maar het beheersen van technische vaardigheden.

 

Zeer verrassend: ik word nog veel meer dan vroeger echt geraakt (soms tot tranens toe) door goeie muziek en goeie concerten: door vakmanschap en perfectie (Prince), schoonheid (Sigur Ros), fierheid (Stromae) of als mijn helden van vroeger het nog kunnen (Jesus & Mary Chain)

 

Dat er nog elke dag wereldwijd tonnen nieuwe songs worden geschreven, terwijl er maar 12 noten, een handvol akkoorden en studiotruuks zijn. En dat er nog altijd niet veel meer plagiaatzaken zijn.

 

Dat ik nog altijd geen notie heb van plaats en tijd als ik componeer en/of drum, en me nog altijd zo blij voel als een kind, zelfs al is het al jaren mijn beroep.

 

* Welk muziekgenre sluit het nauwst aan bij je persoonlijkheid?

 

Ik kan alles smaken en maak jobgewijs ook alles, helemaal los van genres, zolang een song maar ogen, oren en poten heeft, en eerlijkheid/integriteit uitstraalt. Persoonlijk vind ik die songs het meest terug in pop & rock, dance/eighties electro & new wave/oude soul & Motown.

 

* Welke instrumenten speel je of wil je nog graag leren spelen?

 

Hoofdinstrument is drum, en ik speel de standaardinstrumenten piano, gitaar, basgitaar. Ik zou ooit graag gitaar leren spelen op een normale manier, zijnde met de lage E vanboven ipv vanonder (ik draai de gitaar nu om, als linkshandige... lang verhaal)
 

* Heb je nog muzikale ambities voor de komende jaren? Wanneer zal je muziekcarrière voor jou helemaal geslaagd zijn?

 

Ik hoop dat er nog mooie samenwerkingen in het verschiet liggen en dat er nog getalenteerde muzikanten mijn pad zullen kruisen (collega's, leerlingen,...) maar m'n carrière zal pas echt geslaagd zijn als ik minstens één song heb geschreven die later tot het collectieve geheugen zal behoren. It's what keeps me going.
Maar als ik kan blijven muziek maken zoals nu, ben ik eigenlijk al meer dan tevreden, om het met een cliché te zeggen.
 

* Wat wil je je leerlingen bijbrengen? Wat is voor jou belangrijk in je lessen?

 

Drum: ken je klassiekers, in meer dan alleen maar jouw favoriete genre. Alle goeie muzikanten kennen hun klassiekers.
Dat het ook zeer belangrijk is om te weten wat je niet wil. Ik heb zelf 5 jaar intens jazz gestudeerd, maar door te beseffen dat ik eigenlijk geen fan ben van het genre (wegens teveel brein en te weinig hart), heb ik me nadien nog veel intenser kunnen focussen op de andere genres, en ben ik er beter in geworden. Dus: speel ook genres die je niet graag hoort en minder liggen, om beter te beseffen waarin je verder wil gaan en daar ook echt goed in te worden.

Super als je negen gelijktijdige hobby's hebt, maar dan zal je nooit echt goed worden als muzikant. Kiezen is verliezen, nothing comes for free. Ik heb aan het Conservatorium zelf ooit jarenlang 8 uur per dag geoefend, en zelfs dan zijn er nog ontelbare betere drummers dan mij, die meer oefenen. Goes to show...

Je zal vooruitgang boeken als je ook thuis oefent, de lessen zijn er vooral om studiemateriaal aan te reiken, het zou niet het enige drumhalfuurtje van de week mogen zijn.

Dat techniek een middel is, en geen doel. Praktische, muzikale toepassingen van de aparte oefeningen, die anders abstract blijven.

En verder tempovastheid, drumscores leren lezen, drumfills, heel veel beats, drumpatronen, veel meespelen met songs, techniek voor gevorderden indien gewenst. Maar vooral: focussen op spelplezier en de dingen die goed zitten, om te blijven motiveren! Dus: ook je eigen favoriete muziek leren spelen!

 

Muziekproductie: ken en analyseer je klassiekers, hoe werkt muziekopname, wat is (goeie) muziekproductie, waarvoor dienen de belangrijkste knopjes, hoe arrangeer ik songs, wat is songstructuur, wat zijn hooks, waarom zijn songs (geen) hits, hoe vertel ik een muzikaal verhaal met mijn song, hoe hou ik de aandacht vast van de luisteraar, hoe bouw ik een spanningsboog, hoe kill ik mijn darlings,... Goeie muziekproductie bevat heel veel knipoogjes en intertextualiteit, dus het is heel belangrijk om je klassiekers te kennen.

* Wat hebben al die jaren in de muziek je voorlopig geleerd als mens?
 

Muziek heeft me veel meer geleerd dan wat ik hier kan opschrijven, maar dit zijn alvast de zes dingen die eruit springen.

 

1. Als ik kan creëren, voel ik me als mens compleet en valt alles in de plooi.

 

2. All you need is three chords and the truth.

 

3. Muziek is de Allerhoogste Kunstvorm. Wie dat tegenspreekt, heeft niet geleefd.

Muziek is de meest directe en intense vorm om gevoelens weer te geven en over te brengen aan anderen. En goeie muziek laat je ook nadenken. Maar vooral: in tegenstelling tot de andere kunstvormen, is de meeste muziek democratisch en niet elitair. Een totaalpakket.

 

4. Techniek is een middel en geen doel, en niet alleen in muziek.

 

5. Als je muziek maakt voor jezelf, en niet om een bepaald soort publiek te behagen, kom je tot de beste artistieke resultaten. En ironisch genoeg zal het publiek dan wel volgen, omdat de muziek dan echter, dieper, authentieker klinkt. Ook dit principe is toepasbaar op de meeste dingen in het leven.

 

6. Omdat het gros van de creatievelingen minder talent heeft voor het zakelijke, zullen muzikanten in deze business helaas altijd en overal gepluimd worden door haaien, maar op het einde van de rit hebben zij iets wat de pluimers nooit ofte nimmer zullen hebben: hun talent, hun muziek, hun muzikale nalatenschap, en voor sommigen: hun plaatsje in de geschiedenis.

Overzicht lessen

Noise Gate Ternat

donderdag

16:00 - 16:30
Start op: 14.09.2017
16:30 - 17:00
Start op: 14.09.2017
17:00 - 17:30
Start op: 14.09.2017
17:30 - 18:00
Start op: 14.09.2017
18:00 - 18:30
Start op: 14.09.2017
18:30 - 19:00
Start op: 14.09.2017
19:30 - 20:00
Start op: 14.09.2017
20:00 - 20:30
Start op: 14.09.2017
20:30 - 21:00
Start op: 14.09.2017
21:00 - 21:30
Start op: 14.09.2017
21:30 - 22:00
Start op: 14.09.2017